Friday, October 29, 2010

kasih berpadu rindu bertaut

salam...
wow..maksud yang sangat mendalam gitu..ok la actually tajuk jek gempak citenye xde la gempak mana..
15 oktober yang lepas biro komuniti bank rakyat or lebih dikenali sebagai BKKOM telah mengadakan lawatan sambil menginsafkan diri ke rumah orang tua2 dekat kangar..pada hari kejadian, aku terpaksa la bangun pagi2 buta bersiap..pagi2 buta aku mandi sampai menggigil satu badan mungkin air di bukit kachi  ni air dari gunung kot..hahaha..
ok after da siap..owh before dat jgn lupa solat subuh dulu ea cik aisyah..so after da siap comel2 dengan baju t-shirt berwarna hitam aku dan sheril dan peserta yang lain berkumpul di depan pejabat bank rakyat sambil menunggu bas kami..

good morning people..hehehe..pagi2 lagi aku da tercongok kat depan pejabat..

owh ye peserta yang menyertai lawatan kali ini hanya lah 30 orang if i am not mistaken la..
ini kerana pihak rumah orang tua sendiri x bagi kami datang ramai2..takot menggangu..
so around 7.40 gitu bas sampai..tapi kami x terus naik bas sebabnye kami bergambar beramai2 dulu..peace..hahaha..disebabkan syok sgt ambik gambar jadual terlari sikit..sepatutnye gerak pukul 7.45 tapi kami gerak pukul 8 pagi..hehehe..sori abg bas tggu lama..


wajib ambil gambar ramai2 before pergi..kuikui


kalo ambil gambar x sah kalo sekali snap je..kan2?

perjalanan menuju ke kangar hanyalah mengambil masa.....alamak aku x sure ah sebabnye aku x concentrate sgt masa kat dalam bas..hohoho..aku berangan..weeweee..tapi yang penting kteorg sampai around 8 lebih la kot..
ok sampai je kat kangar, kami terpaksa cari mana2 kedai runcit yang bukak untuk beli cenderahati la gitu untuk orang tua2..padahal beli air kotak je pon..tapi ok la kan daripada xde pape..
masa tu aku,sheril n nad dengan gigihnye angkat air kotak yang berat tu..nasib baik x putus tangan aku wei..huhuhu..
kami pun sampai la rumah orang tua atau orang panggil rumah sri kenangan ni dalam pukul 9 pagi..masa on da way nak cari rumah sri kenangan ni hati aku berdebar2..xtaw la kenapa..pastu aku bagitaw la kat depa ni depa kata ada atok nk ngorat aku kot..merepek aje..
masa sampai tu aku macam kagum kejap tgk persekitaran dia yang luas dan bersih..wow....
after da jumpa pengurus dia semua, kami pun siap kan dewan untuk aktiviti di petang hari..

kiri kanan ada bag..kau mampu??hehehe
masa nak pergi ke dewan mereka, kami jumpe seorang atok ni..dia ajak budak2 laki main gasing dengan dia..atok ni comel..hehehe

atok ni hyper gila..seronok main gasing dengan dia..
so after dah setting dewan semua, lawatan pun bermula..mari2..
first kami masuk asrama lelaki..alamak boleh ke main masuk jek..aku kan pompuan kot2 ada atok yang tengah pakai baju ke kn??tapi da pengurus tu suruh masuk aku ngan peserta wanita yang lain pun meredah je la...perghhhhh...ha tu la reaksi pertama aku masa masuk kat situ..sebabnye aku terkejut tgk keadaan mereka2 ni..kesian sgt..semua terlantar je..ada la sorang dua yang bangun bila sedar kami masuk..
dengan senyuman di bibir kami memulakan bicara..cehhh..tanya kabar la kn..kata orang tua so kena la hormat..

sian atok ni..x berapa sihat..tapi still gigih untuk bangun

nenek ni duduk sorang2 je..bila senyum comel sgt..hehehe
actually aku xde modal sangat nk cakap ngan depa ni..nasib baik ada cik fatin kita..dia sangat ramah ok..thumbs up fatin..
penat wei jalan2 sekitar rumah sri kenangan ni..kalo boleh semua nenek aku nk lawat..tapi malangnya aku x larat..hahaha..

kami tengah meramah mesra..hihi
rumah sri kenangan ni ada banyak pecahan yang gambar kat atas ni semua tempat orang tua yang dah x larat or yang memerlukan intensive care..selain dekat dengan dewan makan mereka..
ok penat round sekitar situ kami go on plak dekat kawasan yang menempatkan orang tua2 yang masih aktif lagi..bukan setakat aktif tapi hyperaktif pun ad taw..hehehe..
ad sorang nenek ni orang panggil dia tok embun..kami datang la dekat dia..dah salam2 bagai dia jemput kami duduk..pastu macam2 la benda yang dia tanya..salah satunya dia tanya ni..

tok embun: besarnye bag ada ap dalam bag ni?kuih nak bagi dekat tok ke?
*tergamam aku seketika..serba salah pun ada tapi dengan cool nye aku jawap
aku: eh xde la tok..dalam ni ada telekong..saya bawa supaya senang nak solat..kui2

pastu dah merapu banyak sangat dengan tok ni so kami pun decide nk pergi tempat lain pulak..tapi belum sempat aku nk bangun, tok embun terus tarik aku then peluk aku kuat2..sambil berkata...jangan la pergi dulu..duduk la sini lagi..*lagi sekali aku tergamam
setelah aku berjaya melepaskan diri daripada pelukan dia tangan aku pulak jadi mangsa..adoiii..
tok embun pegang tangan aku kuat2..so terpaksa la aku melayan karenah tok embun..huhu

tok embun yang otai..

nenek yang sorang lagi ni BFF tok embun
selepas selesai sesi melawat, kami pun menjamu selera..after that bersiap sedia untuk sesi di sebelah petang iaitu selepas solat jumaat..tapi sementara nak tggu program seterusnya kami pun apa lagi ambil kamera and then snap,snap and snap. 

saya dan pengarah projek

suka gambar ni..thanks tu sheril..hehehe
ok settle solat zohor and solat jumaat program dekat dewan pun bermula...so kami dengan ringan hati nye memimpin tangan atok dan nenek yang ada disitu untuk diraikan di dewan..masa tu suasana dia sangat meriah..seronok nenek and atok2 ni semua..yela sebab ada yang sudi nk pimpin tangan mereka...

tak sangka ramai juga yang sudi turun ke dewan..hehehe
bila semua dah berkumpul acara pun bermula..mula2 kami main kotak beracun..walaupun kurang mendapat sambutan daripada atok dan nenek ni..maklumla mereka kn dah tua..tapi keadaan still dalam keadaan terkawal..hehehe..
habis je main kotak beracun, aku dengan bangganya pergi ke depan dengan beberapa kawan seperjuangan yang lain menari chicken dance dan lagi satu tarian..hehehe..lawak gila wa ckap sama lu..mana x nye semua nenek ngan atok ni buat muka toya je..blur gila..adoiii...

chicken dance..go nenek go..
selesai je menari bagai kami panggil 4 orang atok ke depan sebab nak buat surprise birthday..hihihi..
terkejut atok2 ni..tapi semua still blur..
settle semua kami hntr balik atok dan nenek ni ke bilik masing2 dan kami bersiap2 untuk pulang tapi sebelum tu kita bergambar dulu..wootwoot..

last sekali ambil gambar ramai2

muka penat..
photographer of the day
selesai semuanya kami pun bertolak balik ke uum pada jan 5 petang..penat gila..tapi banyak pengajaran yang boleh aku ambil untuk pegangan diri aku..hehehe..peace no war



p/s:korang jangan hantar parents korang kat rumah orang tua2 taw..x baik..jaga lah mereka ketika mereka dihari tua sebagaimana mereka menjaga kamu sepanjang hidup kamu..



2 comments:

Anonymous said...

membaca seluruh blog, cukup bagus

aisyah zakirah said...

hihi.thankss for your reading :)